DSC 0283

Zorgvragen en antwoorden

 Bellen kan ook: 0172-57 30 40

Vragen over het verblijf in de hospicewoning
Hoe meld ik mij aan voor zorg van De Hospicegroep?

Iemand die terminale zorg nodig heeft kan zichzelf aanmelden voor opname in de hospice of voor ondersteuning thuis. Echter zien we vaker dat dit gedaan wordt door een familielid, huisarts, wijkverpleegkundige of transferafdeling van het ziekenhuis. Voor opname mag de levensverwachting niet langer zijn dan 3 maanden. Het aanmelden kan telefonisch 0172-573040. De coördinator maakt dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Hierna zal bekeken worden welke zorg het beste past: opname in de woning of ondersteuning thuis.

Wat kost een verblijf in ons hospice?

Per opnamedag berekenen wij een eigen bijdrage van slechts € 36,00. Dit bedrag is inclusief drie maaltijden (voor de gast), koffie/ thee en ander drinken voor de gast, telefoon- en internetgebruik en schoonmaakkosten. Voor het bezoek zijn koffie en thee vrij te gebruiken.

De factuur sturen wij maandelijks naar de eerste contactpersoon. Wij attenderen u erop dat veel ziektekostenverzekeraars bij een aanvullende verzekering een deel van dit bedrag achteraf vergoeden. 
U moet altijd eerst zelf de gemaakte kosten (€ 36 per dag) per maand betalen,   
verzekeraars vergoeden namelijk niet rechtstreeks aan een hospice. 
Wilt u weten of u in aanmerking komt voor vergoeding van de hospicekosten:  
www.zorgwijzer.nl/vergoeding/hospice  
  
De kosten voor medische, paramedische, verpleegkundige en farmaceutische hulp, alsmede verband- en hulpmiddelen worden in rekening gebracht volgens de bestaande regelgeving.  

Wat zijn de bezoektijden?

Bezoek is welkom op elk moment, omdat we geen vaste bezoektijden hanteren. Het is fijn als de eerste contactpersoon van onze gasten het bezoek zo te regelen dat het verspreid over de dag kan plaatsvinden. Als iemand wil blijven overnachten, kan dat op de kamer van de gast of in een logeerkamer, zonder extra kosten. We bieden graag een kopje koffie of thee aan, maar voor ontbijt en lunch moet de logé zelf zorgen

Hoe deskundig zijn de vrijwilligers van De Hospicegroep?

Onze vrijwilligers hebben heel zorgvuldig gekozen voor werken in de terminale zorg. Zij kunnen goed afstemmen op de wensen van de gast en hun naasten. De zorg die onze vrijwilligers bieden: helpen bij de verzorging, zoals hulp bij eten en drinken, persoonlijke hygiëne of de zorg aan bed. Dit gebeurt vaak samen met de verpleegkundigen. Zij hebben ook oog voor de familie en naasten van de gast. Zij kunnen “er zijn” op welke manier dan ook: een goed gesprek, een luisterend oor of een stille aanwezigheid op de achtergrond. Vrijwilligers volgen eerst een introductiecursus voordat zij aan de slag gaan. Daarnaast volgen zij trainingen die verzorgd worden door de VPTZ en onszelf.

Hoelang kun je als gast in ons hospice verblijven?

In onze hospicewoning verblijven mensen in de laatste maanden van hun leven. Het criterium voor opname is dat de levensverwachting niet langer dan drie maanden bedraagt. Na een opnameperiode van zes weken (of eerder als de situatie dat nodig heeft ) plannen wij altijd een overleg met  de huisarts, verpleegkundige en onze coördinator. Tijdens dit overleg brengen wij in kaart of de zorg in onze hospice nog passend is of dat er gezocht moet worden naar een andere plek met wél beter passende zorg voor de gast.  Uiteraard vindt deze beslissing in nauwe afstemming met de gast en de naasten plaats.  

Hoeveel kamers zijn er in ons hospice?

De woning in Alphen heeft 6 kamers en de woning in Nieuwkoop 2. Alle kamers zijn licht en zonnig en kijken uit op de tuin of omliggend groen. De kamer kan persoonlijk gemaakt worden door het aanbrengen van persoonlijke spulletjes. Standaard vindt u in de kamer een bed, zitje, kledingkast, accessoire kastje en een relaxstoel. Er is een internetaansluiting aanwezig en uiteraard een televisie. 

Is er een wachtlijst?

In totaal beschikt De Hospicegroep over 8 kamers. Het is niet altijd precies te zeggen wanneer een kamer vrij is. Neem gerust contact met ons op: 0172-573040, dan kunnen wij de mogelijkheden bespreken

Wie doet de was?

Het beddengoed en de handdoeken worden door ons gewassen. De kleding van de gast wordt in principe door de familie gewassen. In overleg kan dit ook door de hospicevrijwilligers gedaan worden.

Mag mijn huisdier mee?

Kleine huisdieren zijn, in overleg met een coördinator, toegestaan in de hospicewoning. U blijft in dat geval wel zelf verantwoordelijk voor de verzorging van het huisdier.  

Mag er gerookt worden?

In de hospicewoning mag niet gerookt worden. We volgen hierin de wetgeving met betrekking tot het roken. Er geldt een rookverbod op de werkplek en in openbare gebouwen en ruimtes zoals ziekenhuizen, concertzalen en luchthavens. Bovendien kunnen andere gasten en medewerkers er last van hebben.
 
Maar wij begrijpen dat juist in deze fase van het leven roken soms nog een van de weinige genoegens is die u heeft.  Na overleg met een coördinator kan op eigen terras, mits niemand er last van heeft, gerookt worden.

Vragen over de medische zorg
Komt mijn eigen huisarts naar de woning?

Als uw huisarts praktijk houdt in het werkgebied van De Hospicegroep, zal deze u blijven bezoeken in de hospicewoning. Diegene heeft nauw contact met onze verpleegkundigen en zal samen met u beslissingen nemen over de zorg en behandeling. Komt u van verder weg en kan uw huisarts geen zorg meer bieden, dan schakelen wij een vervangend huisarts in. In Alphen werken wij met een vaste vervangend huisarts, in Nieuwkoop rouleren de huisartsen volgens schema.

Is er altijd een verpleegkundige aanwezig?

In de woning is Alphen is 24 uur per dag een verpleegkundige aanwezig. Deze verpleegkundigen behoren tot een vast hospiceteam van de thuiszorgorganisatie ActiVite. Zij werken samen met de vrijwilligers en bespreken met onze gasten, hun naasten en de huisarts de medische zaken. In de woning in Nieuwkoop komt de wijkverpleegkundige vier keer per dag naar de woning voor de zorg, indien nodig vaker. Ook zij werken samen met onze vrijwilligers en onderhouden de contacten met de huisarts.

Kan ik mijn medicijnen zelf in beheer houden?

Indien wenselijk kunt u uw medicatie zelf beheren en innemen op de afgesproken tijdstippen. Deze zorg neemt de verpleegkundige graag uit handen. Dit zal altijd in overleg gaan.

Hebben mijn naasten inzicht in mijn dossier?

Via een link naar het Electronisch Cliënten Dossier van ActiVite, kan de eerste contactpersoon de rapportages van de verpleegkundigen lezen.

Vragen over onze ondersteuning thuis
Hoe meld ik mij aan voor zorg van De Hospicegroep?

Iemand die terminale zorg nodig heeft kan zichzelf aanmelden voor opname in de hospice of voor ondersteuning thuis. Echter zien we vaker dat dit gedaan wordt door een familielid, huisarts, wijkverpleegkundige of transferafdeling van het ziekenhuis. Voor opname mag de levensverwachting niet langer zijn dan 3 maanden. Het aanmelden kan telefonisch 0172-57 30 40. Een coördinator maakt dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Hierna zal bekeken worden welke zorg het beste past: opname in de woning of ondersteuning thuis.

Wat kost de ondersteuning thuis?

Aan de inzet van onze vrijwilligers in de thuissituatie, zijn geen kosten verbonden.  Mocht u een vrijwillige bijdrage willen overmaken, dan is deze uiteraard zeer welkom. U kunt daarvoor het volgende rekeningnummer gebruiken: Bankrekeningnummer (IBAN) : NL07 RABO 0346 4808 25 t.n.v. De Hospicegroep Alphen- Nieuwkoop.

Wat kan een thuisvrijwilliger voor mij betekenen?

De werkzaamheden van onze vrijwilligers verschillen niet van datgene wat naasten (familie en vrienden) doen. De hulp is altijd aanvullend op die van naasten en de professionele hulpverlening. De belangrijkste taak van onze vrijwilligers is om “er te zijn” zodat zij kunnen doen waar u behoefte aan heeft en het u zo comfortabel mogelijk maken. Ook zaken als koffie en thee zetten, de telefoon aannemen, bezoek ontvangen enz. kunnen taken van de vrijwilliger zijn. Onze vrijwilligers verrichten geen huishoudelijke taken. 

Hoe deskundig zijn de vrijwilligers van De Hospicegroep?

Onze vrijwilligers hebben heel zorgvuldig gekozen voor werken in de terminale zorg. Zij kunnen goed afstemmen op de wensen van de gast en hun naasten. De zorg die onze vrijwilligers bieden: helpen bij de verzorging, zoals hulp bij eten en drinken, persoonlijke hygiëne of de zorg aan bed. Dit gebeurt vaak samen met de verpleegkundigen. Zij ondersteunen de mantelzorgers, met aandacht voor familie en naasten. Zij kunnen “er zijn” op welke manier dan ook: een goed gesprek, een luisterend oor of een stille aanwezigheid op de achtergrond.  Vrijwilligers volgen eerst een introductiecursus voordat zij aan de slag gaan. Daarnaast volgen zij trainingen die verzorgd worden door de VPTZ en onszelf.

Wilt u meer informatie over onze zorg?

Stel ons gerust uw vraag en wij helpen u verder. Neem contact op via onderstaande gegevens of via het formulier. 

De Hospicegroep Alphen aan den Rijn Nieuwkoop
0172-57 30 40 ma t/m vr 9.00 tot 18.00 uur
info@dehospicegroep.nl

Contactformulier

Snel keuzemenu
Zorg in een hospicewoning
Ondersteuning thuis
Over hospicewoning Alphen aan den Rijn
Over hospicewoning Nieuwkoop
Anders

U kunt ons werk ook volgen op