DSC 0425

Veelgestelde vragen

Wij hebben de meest gestelde vragen voor u op een rij gezet. Staat uw vraag hier niet tussen? Neem gerust contact met ons op. 

Vragen over het verblijf in de hospicewoning
Hoe meld ik mij aan voor zorg van De Hospicegroep?

Iemand die terminale zorg nodig heeft kan zichzelf aanmelden voor opname in de hospice of voor ondersteuning thuis. Echter zien we vaker dat dit gedaan wordt door een familielid, huisarts, wijkverpleegkundige of transferafdeling van het ziekenhuis. Voor opname mag de levensverwachting niet langer zijn dan 3 maanden. Het aanmelden kan telefonisch 0172-573040. De coördinator maakt dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Hierna zal bekeken worden welke zorg het beste past: opname in de woning of ondersteuning thuis.

Wat kost een verblijf in ons hospice?

Per opnamedag berekenen wij een eigen bijdrage van slechts € 36,00. Dit bedrag is inclusief drie maaltijden (voor de gast), koffie/ thee en ander drinken voor de gast, telefoon- en internetgebruik en schoonmaakkosten. Voor het bezoek zijn koffie en thee vrij te gebruiken.

De factuur sturen wij maandelijks naar de eerste contactpersoon. Wij attenderen u erop dat veel ziektekostenverzekeraars bij een aanvullende verzekering een deel van dit bedrag achteraf vergoeden. 
U moet altijd eerst zelf de gemaakte kosten (€ 36 per dag) per maand betalen,   
verzekeraars vergoeden namelijk niet rechtstreeks aan een hospice. 
Wilt u weten of u in aanmerking komt voor vergoeding van de hospicekosten:  
www.zorgwijzer.nl/vergoeding/hospice  
  
De kosten voor medische, paramedische, verpleegkundige en farmaceutische hulp, alsmede verband- en hulpmiddelen worden in rekening gebracht volgens de bestaande regelgeving.  

Wat zijn de bezoektijden?

Bezoek is welkom op elk moment, omdat we geen vaste bezoektijden hanteren. Het is fijn als de eerste contactpersoon van onze gasten het bezoek zo te regelen dat het verspreid over de dag kan plaatsvinden. Als iemand wil blijven overnachten, kan dat op de kamer van de gast of in een logeerkamer, zonder extra kosten. We bieden graag een kopje koffie of thee aan, maar voor ontbijt en lunch moet de logé zelf zorgen

Hoe deskundig zijn de vrijwilligers van De Hospicegroep?

Onze vrijwilligers hebben heel zorgvuldig gekozen voor werken in de terminale zorg. Zij kunnen goed afstemmen op de wensen van de gast en hun naasten. De zorg die onze vrijwilligers bieden: helpen bij de verzorging, zoals hulp bij eten en drinken, persoonlijke hygiëne of de zorg aan bed. Dit gebeurt vaak samen met de verpleegkundigen. Zij hebben ook oog voor de familie en naasten van de gast. Zij kunnen “er zijn” op welke manier dan ook: een goed gesprek, een luisterend oor of een stille aanwezigheid op de achtergrond. Vrijwilligers volgen eerst een introductiecursus voordat zij aan de slag gaan. Daarnaast volgen zij trainingen die verzorgd worden door de VPTZ en onszelf.

Hoelang kun je als gast in ons hospice verblijven?

In onze hospicewoning verblijven mensen in de laatste maanden van hun leven. Het criterium voor opname is dat de levensverwachting niet langer dan drie maanden bedraagt. Na een opnameperiode van zes weken (of eerder als de situatie dat nodig heeft ) plannen wij altijd een overleg met  de huisarts, verpleegkundige en onze coördinator. Tijdens dit overleg brengen wij in kaart of de zorg in onze hospice nog passend is of dat er gezocht moet worden naar een andere plek met wél beter passende zorg voor de gast.  Uiteraard vindt deze beslissing in nauwe afstemming met de gast en de naasten plaats.  

Hoeveel kamers zijn er in ons hospice?

De woning in Alphen heeft 6 kamers en de woning in Nieuwkoop 2. Alle kamers zijn licht en zonnig en kijken uit op de tuin of omliggend groen. De kamer kan persoonlijk gemaakt worden door het aanbrengen van persoonlijke spulletjes. Standaard vindt u in de kamer een bed, zitje, kledingkast, accessoire kastje en een relaxstoel. Er is een internetaansluiting aanwezig en uiteraard een televisie. 

Is er een wachtlijst?

In totaal beschikt De Hospicegroep over 8 kamers. Het is niet altijd precies te zeggen wanneer een kamer vrij is. Neem gerust contact met ons op: 0172-573040, dan kunnen wij de mogelijkheden bespreken

Wie doet de was?

Het beddengoed en de handdoeken worden door ons gewassen. De kleding van de gast wordt in principe door de familie gewassen. In overleg kan dit ook door de hospicevrijwilligers gedaan worden.

Mag mijn huisdier mee?

Kleine huisdieren zijn, in overleg met een coördinator, toegestaan in de hospicewoning. U blijft in dat geval wel zelf verantwoordelijk voor de verzorging van het huisdier.  

Mag er gerookt worden?

In de hospicewoning mag niet gerookt worden. We volgen hierin de wetgeving met betrekking tot het roken. Er geldt een rookverbod op de werkplek en in openbare gebouwen en ruimtes zoals ziekenhuizen, concertzalen en luchthavens. Bovendien kunnen andere gasten en medewerkers er last van hebben.
 
Maar wij begrijpen dat juist in deze fase van het leven roken soms nog een van de weinige genoegens is die u heeft.  Na overleg met een coördinator kan op eigen terras, mits niemand er last van heeft, gerookt worden.

Vragen over de medische zorg
Komt mijn eigen huisarts naar de woning?

Als uw huisarts praktijk houdt in het werkgebied van De Hospicegroep, zal deze u blijven bezoeken in de hospicewoning. Diegene heeft nauw contact met onze verpleegkundigen en zal samen met u beslissingen nemen over de zorg en behandeling. Komt u van verder weg en kan uw huisarts geen zorg meer bieden, dan schakelen wij een vervangend huisarts in. In Alphen werken wij met een vaste vervangend huisarts, in Nieuwkoop rouleren de huisartsen volgens schema.

Is er altijd een verpleegkundige aanwezig?

In de woning is Alphen is 24 uur per dag een verpleegkundige aanwezig. Deze verpleegkundigen behoren tot een vast hospiceteam van de thuiszorgorganisatie ActiVite. Zij werken samen met de vrijwilligers en bespreken met onze gasten, hun naasten en de huisarts de medische zaken. In de woning in Nieuwkoop komt de wijkverpleegkundige vier keer per dag naar de woning voor de zorg, indien nodig vaker. Ook zij werken samen met onze vrijwilligers en onderhouden de contacten met de huisarts.

Kan ik mijn medicijnen zelf in beheer houden?

Indien wenselijk kunt u uw medicatie zelf beheren en innemen op de afgesproken tijdstippen. Deze zorg neemt de verpleegkundige graag uit handen. Dit zal altijd in overleg gaan.

Hebben mijn naasten inzicht in mijn dossier?

Via een link naar het Electronisch Cliënten Dossier van ActiVite, kan de eerste contactpersoon de rapportages van de verpleegkundigen lezen.

Vragen over onze ondersteuning thuis
Hoe meld ik mij aan voor zorg van De Hospicegroep?

Iemand die terminale zorg nodig heeft kan zichzelf aanmelden voor opname in de hospice of voor ondersteuning thuis. Echter zien we vaker dat dit gedaan wordt door een familielid, huisarts, wijkverpleegkundige of transferafdeling van het ziekenhuis. Voor opname mag de levensverwachting niet langer zijn dan 3 maanden. Het aanmelden kan telefonisch 0172-57 30 40. Een coördinator maakt dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Hierna zal bekeken worden welke zorg het beste past: opname in de woning of ondersteuning thuis.

Wat kost de ondersteuning thuis?

Aan de inzet van onze vrijwilligers in de thuissituatie, zijn geen kosten verbonden.  Mocht u een vrijwillige bijdrage willen overmaken, dan is deze uiteraard zeer welkom. U kunt daarvoor het volgende rekeningnummer gebruiken: Bankrekeningnummer (IBAN) : NL07 RABO 0346 4808 25 t.n.v. De Hospicegroep Alphen- Nieuwkoop.

Wat kan een thuisvrijwilliger voor mij betekenen?

De werkzaamheden van onze vrijwilligers verschillen niet van datgene wat naasten (familie en vrienden) doen. De hulp is altijd aanvullend op die van naasten en de professionele hulpverlening. De belangrijkste taak van onze vrijwilligers is om “er te zijn” zodat zij kunnen doen waar u behoefte aan heeft en het u zo comfortabel mogelijk maken. Ook zaken als koffie en thee zetten, de telefoon aannemen, bezoek ontvangen enz. kunnen taken van de vrijwilliger zijn. Onze vrijwilligers verrichten geen huishoudelijke taken. 

Hoe deskundig zijn de vrijwilligers van De Hospicegroep?

Onze vrijwilligers hebben heel zorgvuldig gekozen voor werken in de terminale zorg. Zij kunnen goed afstemmen op de wensen van de gast en hun naasten. De zorg die onze vrijwilligers bieden: helpen bij de verzorging, zoals hulp bij eten en drinken, persoonlijke hygiëne of de zorg aan bed. Dit gebeurt vaak samen met de verpleegkundigen. Zij ondersteunen de mantelzorgers, met aandacht voor familie en naasten. Zij kunnen “er zijn” op welke manier dan ook: een goed gesprek, een luisterend oor of een stille aanwezigheid op de achtergrond.  Vrijwilligers volgen eerst een introductiecursus voordat zij aan de slag gaan. Daarnaast volgen zij trainingen die verzorgd worden door de VPTZ en onszelf.

Werken als vrijwilliger
Hoe word ik vrijwilliger bij De Hospicegroep?

Je vult het formulier hieronder in. Een coördinator neemt contact met je op voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek vertellen wij over het vrijwilligers werk. Graag horen wij van jou wie jij bent en wat jouw motivatie is om vrijwilligerswerk te gaan doen voor mensen in hun laatste levensfase. Na dit gesprek, als beide partijen verder willen met elkaar, loop je 2 diensten mee met een vrijwilliger. Zo krijg jij een idee of het werken in ons hospice bij jou past. Daarna volgt de introductietraining van 4 dagen waar je in een groep heel veel leert over het werken in ons hospice. Daarna volg je nog 2 inwerkdiensten. Hierna volgt een persoonlijk eindgesprek en sluit je een vrijwilligersovereenkomst. Wil je liever niet aan het bed staan, maar wel jouw bijdrage leveren aan De Hospicegroep? Denk dan aan koken, ICT werkzaamheden, klussen, boodschappen, er is altijd ruimte voor mensen die ons hierbij willen ondersteunen. Geef dit dan aan op het aanmeldformulier.

Hoeveel tijd van mij wordt verwacht als vrijwilliger?

Als zorgvrijwilliger zien we jou graag 2 keer per week een dienst van 4 uur draaien. Heb je nog een baan of ben je werkzaam in je eigen bedrijf, dan snappen wij dat dit wellicht veel is. Eén dienst van 4 uur is dan ook helemaal goed. Je kunt zelf je diensten in het digitale rooster zetten. Uiteraard ook in de weekenden en tijdens feestdagen. Onderling ruilen kan ook als een dienst jou toch niet goed uitkomt. Heb je vakantieplannen voor een langere periode? Dat is altijd in overleg mogelijk!

Heb ik een zorgachtergrond nodig als vrijwilliger?

Nee, zeker niet. Iedereen die een zeker evenwicht in haar of zijn leven heeft gevonden kan het werk als zorgvrijwilliger doen. Je moet wel fysiek in staat zijn om dit werk te kunnen doen. Een open houding en respect voor ieders levenswijze vinden wij heel belangrijk. 

Ik kook heel graag, kan dat ook in de hospice?

Zeker! Een team van kookvrijwilligers verzorgt iedere dag een warme maaltijd voor onze gasten in de woning in Alphen. Je inventariseert bij alle gasten welke eetwensen zij hebben. Dan doe je hiervoor de boodschappen en kook je de maaltijd. Het kan voorkomen dat je meerdere maaltijden moet koken omdat wij graag naar wens koken. Dit vereist dus flexibiliteit en om kunnen gaan met meerdere pannen op de kookplaat. 
Een paar keer per jaar komen de kookvrijwilligers bij elkaar om de gang van zaken te bespreken. Een kookcursus bij de VPTZ behoort tot de mogelijkheden. Hierbij leer je om goed af te stemmen op de wensen van terminaal zieke mensen. 

Wat voor vrijwilligerswerk is nog meer mogelijk bij De Hospicegroep?

Naast zorg- en kookvrijwilligers zijn er ook andere vrijwilligers werkzaam. Hierbij kun je denken aan: boodschappen-, klus-, bloemen-, ICT-, en tuinvrijwilligers. Heb je interesse voor zo'n ondersteunende rol, neem gerust contact met ons op!

Vrijwilligerswerk in de hospicewoning
Kan ik zelf bepalen wanneer ik wil werken?

Dat kan! Je plant in een digitaal rooster je diensten zelf in. We verwachten minimaal één dienst van 4 uur per week. Ook in de weekenden en feestdagen.

Wat bieden jullie mij als vrijwilliger?

Wij bieden iedere vrijwilliger:

  • een goede werksfeer
  • trainingen en begeleiding
  • persoonlijke aandacht
  • zinvol vrijwilligerswerk

Kom ik in aanmerking voor reiskostenvergoeding?

Reiskosten te maken vanuit de privéwoning naar de hospicewoning, vanuit een andere woonplaats dan waar de hospicewoning is gevestigd, worden vergoed voor een bedrag van € 0,28 per gereden kilometer. Dit geldt ook voor vervoer naar een thuisinzet in een andere woonplaats.

Vrijwilligerswerk bij mensen thuis
Wat kan ik betekenen voor iemand in de thuissituatie?

De werkzaamheden van onze vrijwilligers verschillen niet van datgene wat naasten (familie en vrienden doen). De hulp is altijd aanvullend aan die van naasten en de professionele hulpverlening. De belangrijkste taak van jou als vrijwilliger is om “er te zijn” zodat je doet waar de behoefte van de gast of mantelzorger ligt. Ook zaken als koffie en thee zetten, de telefoon aannemen, bezoek ontvangen enz. kunnen taken van de vrijwilliger zijn. Als vrijwilliger verricht je geen huishoudelijke taken. 

Kan ik zelf bepalen wanneer ik inzetbaar ben?

Bij een aanvraag zetten de coördinatoren de zorgvraag uit en kun je reageren als jou een tijdstip schikt.

Hoe onderhoud ik contact met mijn collega's?

Naast de algemene vrijwilligersbijeenkomsten, zie je jouw collega thuisvrijwilligers twee keer per jaar voor een overleg. Hierin worden lopende zaken besproken, casussen gedeeld en gezellig bijgepraat.

Training en begeleiding
Welke opleidingen worden mij aangeboden?

Na 2 keer meelopen in de woning volg je de introductiecursus. Deze vindt plaats in onze hospicewoning te Nieuwkoop. Gedurende vier dagen word je meegenomen in de intrigerende wereld van hospicewerk, begeleid door twee bedreven coördinatoren die alle facetten ervan belichten. 

Volg ik ook trainingen van de VPTZ?

Indien je ten minste een half jaar als vrijwilliger hebt gewerkt, kom je in aanmerking voor trainingen van de VPTZ. Deze trainingen worden op locatie georganiseerd, vaak inclusief een overnachting. De opleidingscoördinator zal samen met jou bekijken welke training het meest geschikt is. De kosten hiervan worden betaald door De Hospicegroep.

Worden de opleidingen vergoed?

Absoluut, De Hospicegroep vergoedt de kosten voor de opleidingen die wij zelf en de VPTZ aanbieden.

Medisch
Wie kan ik doorverwijzen?

De indicatie voor een opname of ondersteuning thuis is, dat de levensverwachting van uw patiënt korter is dan 3 maanden.

Wat gebeurt er als een patiënt na 3 maanden nog niet overleden is?

Na een opnameperiode van zes weken (of eerder indien nodig) organiseren we altijd een overleg met de huisarts, verpleegkundige en coördinator. Tijdens dit overleg beoordelen we of de zorg die we bieden in ons hospice nog steeds geschikt is of dat er beter passende zorg elders moet worden gezocht voor de gast. Als een gast zich op de juiste plek bevindt, maar na drie maanden nog niet is overleden, kan diegene natuurlijk bij ons blijven.

Kan iemand mij vervangen als ik als huisarts niet de zorg kan continueren?

Indien de afstand tot ons hospice het voor u onmogelijk maakt om de zorg voor uw patiënt voort te zetten, maken wij gebruik van vervangende huisartsen. In Alphen werken wij met een vaste vervangend huisarts, in Nieuwkoop rouleren de huisartsen volgens schema.

Kan een patiënt met een euthanasiewens worden opgenomen?

Indien uw patiënt een euthanasiewens heeft, kan diegene worden opgenomen. Het is echter niet mogelijk om "alleen" voor de euthanasie opgenomen te worden. Wij bieden onze zorg en mocht de euthanasiewens actueel worden tijdens het verblijf, kunt u dit proces samen met uw patiënt in gang zetten. 

Praktisch
Hoeveel bedden heeft De Hospicegroep?

De woning in Alphen heeft 6 bedden en in Nieuwkoop 2 bedden. 

Hoeveel kost een verblijf?

Per opnamedag berekenen wij een eigen bijdrage van € 36,00. Dit bedrag is inclusief drie maaltijden (voor de gast), koffie/ thee en ander drinken voor de gast, telefoon- en internetgebruik en schoonmaakkosten. Wij attenderen u erop dat veel ziektekostenverzekeraars bij een aanvullende verzekering een deel van dit bedrag achteraf vergoeden. 
De kosten voor medische, paramedische, verpleegkundige en farmaceutische hulp, alsmede verband- en hulpmiddelen worden in rekening gebracht volgens de bestaande regelgeving.  

Hoe deskundig zijn de vrijwilligers van De Hospicegroep?

Onze vrijwilligers hebben heel zorgvuldig gekozen voor werken in de terminale zorg. Zij kunnen goed afstemmen op de wensen van de gast en hun naasten. De zorg die onze vrijwilligers bieden: helpen bij de verzorging, zoals hulp bij eten en drinken, persoonlijke hygiëne of de zorg aan bed. Dit gebeurt vaak samen met de verpleegkundigen. Zij ondersteunen de mantelzorgers, met aandacht voor familie en naasten. Zij kunnen “er zijn” op welke manier dan ook: een goed gesprek, een luisterend oor of een stille aanwezigheid op de achtergrond.  Vrijwilligers volgen eerst een introductiecursus voordat zij aan de slag gaan. Daarnaast volgen zij trainingen die verzorgd wordt door de VPTZ of onze eigen scholingsmomenten. 

Hoe meld ik mij patiënt aan?

Het aanmelden kan telefonisch 0172-573040. De coördinator maakt dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Hierna zal bekeken worden welke zorg het beste past; opname in de woning of ondersteuning thuis.

Wat kunnen vrijwilligers in de thuissituatie bieden?

De werkzaamheden van onze vrijwilligers verschillen niet van datgene wat naasten (familie en vrienden doen). De hulp is altijd aanvullend aan die van naasten en de professionele hulpverlening. De belangrijkste taak van onze vrijwilligers is om “er te zijn” zodat zij kunnen doen waar u behoefte aan heeft en het u zo comfortabel mogelijk maken. Ook zaken als koffie en thee zetten, de telefoon aannemen, bezoek ontvangen enz. kunnen taken van de vrijwilliger zijn. Onze vrijwilligers verrichten geen huishoudelijke taken. 

Is er een wachtlijst?

In totaal beschikt De Hospicegroep over 8 kamers. Het is niet altijd precies te zeggen wanneer een kamer vrij is. Neem gerust contact met ons op: 0172-573040, dan kunnen wij de mogelijkheden bespreken. 

Hoe kan ik De Hospicegroep ondersteunen?
Waar wordt mijn gift aan besteed?

Als vrijwilligersorgansiatie is ons werk voor een groot deel afhankelijk van donaties, giften, legaten, sponsoring en subsidie. Daarom zijn we altijd op zoek naar mensen en bedrijven die ons financieel willen ondersteunen. Voorbeeld van kosten die De Hospciegroep maakt: € 30.000 aan huishoudelijke kosten (boodschappen, schoonmaakkosten en de was). € 52.000 aan huisvestingskosten (hypotheek en het onderhoud van huis en tuin). € 20.000 aan vrijwilligerskosten (werving, training en deskundigheidsbevordering).

Ik wil éénmalig een bedrag overmaken, hoe doe ik dat?

Wilt u De Hospicegroep steunen met een eenmalige gift, bijvoorbeeld omdat u onze doelen onderschrijft of omdat u goede ervaringen heeft met onze vrijwilligersorganisatie? U kunt een bedrag overmaken naar bankrekeningnummer NL07 RABO 0346 4808 25 t.n.v. De Hospicegroep Alphen – Nieuwkoop. Of scan de QR code met de camera van uw telefoon, niet met de app van uw bank). Hiermee is uw gift wel anoniem, waardoor wij u niet persoonlijk kunnen bedanken.

QR code Hospice
Ik wil graag De Hospicegroep periodiek steunen, kan dat?

Heel graag zelfs! Vul onderstaand formulier in dan bespreken wij met u de mogelijkheden.

Kan ik een actie organiseren waarvan de opbrengst ten goede komt van De Hospicegroep?

Dat vinden wij een goed idee. Zullen wij dat samen bespreken? Bel met 0172-573040, dan bekijken wij de mogelijkheden.

Wilt u toch een vraag stellen? 

Als u een vraag heeft, stuur dan een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met u op. Belt u liever? Dat is natuurlijk ook mogelijk. 

Telefoon

0172-573040
ma t/m vr 9.00 tot 18.00 uur

Onze locaties

Alphen aan den Rijn
Lupinesingel 9
2403 CM Alphen aan den Rijn

Nieuwkoop
Fleurstraat 54-56
2421 JD Nieuwkoop

Stel gerust uw vraag online